Just do it!

Just do it!

torsdag 2 april 2009

Solen och självkänslan...

Hej igen alla mina raringar!

Återigen gör solen mina dagar alldeles speciella. Jag kan inte nog förstå känslan.
Märkligt att varje år är det lika förvånande..:)
Och underbart!

Annars så lurar jag på min dukning till nästa temat. Det går sådär. Men jag tror att jag nu vet hur det ska bli i alla fall..:)
Ni som läste Hannas inlägg, kanske förstår, att visst känner man en viss press. Märkligt det med!
Hon som har världens vackraste, varmaste blogg. En underbar humor och en ödmjukhet som strålar mellan raderna. Varför ska hon tvivla?!?
Men så är det...även om man bloggar och visar det man grejar med, så blir det av nån anledning annorlunda.
Typsikt duktiga tjejen grej! Tyvärr..!
Ett måste uppstår...att visa nåt ännu bättre, ännu vackrare!
Men vaddå bättre eller vackrare?!?
Det är bara, ännu en sak vi hittar på. För här i bloggvärlden är man för att det är roligt.
Bara därför!

Klart att jag också känner av det, men jag tar mina pauser och har bestämt mig för att detta ska bara vara en upplevelse, som tilldelas mig! Och som jag är, så oerhört förvånad och tacksam för. Utan prestation, med massor av glädjande inspiration. Förhoppningsvis!
För att idag klarar jag det!

Men jag lider med Hanna!
Jag vet så hur det känns, när ångesten flyttar in. Och jag vill ingen den åkomman.
Därför vill jag ge min allra varmaste kram till henne och veckans största peppning!
...Låt din avslappnade varma inställning vara din fortsatta inspiration vännen min. Den inspiration som jag och mängder av andra människor längtar efter i dina inlägg. Och se... världen är din..!

Jag avslutar mitt inlägg med citat från boken "Självkänsla Nu!" av Mia Törnblom...
Som jag tillägnar er alla...mina underbara tjejer som så flitigt hittar hit till min lilla Lakritsvärld...

"Jag är en värdefull person.

Jag tycker om at vara jag.
Jag är stolt över mig själv.
Ingen är bättre än jag på att vara den jag är.
Jag duger och jag kan.
Jag är viktig.
Jag kan bli vad helst jag önskar att bli."

Dessa små rader har hjälpt mig så pass, att jag idag vågar titta mig själv i ögonen när jag säger dem, varje morgon...till min spegelbild.
Och vet ni vad..?!?
Det funkar!
Nu till och med tror jag på dem...

en liten girlang med lökar på tork...ser ni den lilla lilla pärlhyacinten..:)
Och livets ljus..:)

Gonatt på er alla och ha en fridfull fredag!

Största kramen...

16 kommentarer:

hlíf sa...

hejhej. jag har pimpat min blog & kanske ska börja använda den. du får titta! massa kramar till er!

Fru Sirlig sa...

Tack för de orden, ja det är verkligen så att ibland och periodvis så tvivlar man på sin egen förmåga och tycker att alla andra är så mycket bättre, gör så mycket finare och ser bara sina egna tillkortakommanden...ska ta med mig dina kloka ord. tack för all fin inspiration som du ger i form av både vackra tankar och bilder Gúa
Kram och Lycka till med dukningen:)
Heléne

lottens vita och gröna sa...

hallå vill bara kramas du varma, känner av självkänslan stundtals, jobbar som bara fasen med att kicka bort neggoskittankar som jag skapar om mig själv, blir starkare för varje dag...värsta träningspasset är det...
mitt motto är lev här och nu, min dag formas utav mitt humör och hur jag förhåller mig till livet!!!
stoooooor kram lotten

Anonym sa...

Mmmmmm Gúa!

Det som mumma för min själ att läsa hos dig.

Jag har faktiskt stuckit till min döttrar liknande text som du skrivit om hur värdefullt det är att ta till vara på sig själv och förstå att det finns ingen bättre än just de på att vara de.....

Faktiskt har jag inte givit sådana lappar eller målat tavlor med sådana texter till mina söner kommer jag på i skrivandes stund.....

Knepig jag är...

Mina söner har någon inneboende radar som säger de att de är bäst och om folk inte gillar dem så stackars folket......

Döttrarna är mer analyserande och tar på sig en massa som de inte behöver.....

Din text gällande detta är verkligen huvudet på spiken hur jag alltid velat uppfostra mina barn att känna......

Hoppas jag lyckas med mina sex små älsklingar.....

Härligt att gå in till dig innan man ska sluta ögonen och hamna i drömlandet

Må bäst

Kramen

Hanna i Det stora grå huset sa...

Å kära du. Sååå himla gulligt och fint av dig. Tack för den peppningen, det betyder mycket. Jag har ryckt upp mig lite, och som jag skrev i mailet så hjälpte dina rader en hel del. Jag ska absolut kämpa för att bara vara jag. Ångesten har faktiskt släppt taget om mig för den här gången.

Tack. Så hörs vi snart igen.
Jag har faktiskt förökt mig på ett inlägg nyss. Det blev lagom kort idag! :)
Sköt om dig!
Kram!

MiaMaria sa...

Hej rara!

Håller med dig till fullo...kloka ord.....självklart måste vi alla göra det på vårt sätt...och det är ju det som gör att bloggandet blir kul, härligt, inspirerande....

Vi göt det på "vårt" sätt....då är det bäst.....inga krav bara kul!

Ha´det så gott i vårsolen!
MiaMaria

by.hårenberg sa...

Hej svejs! Har hittat in till din underbara blogg igen! Allt är underbart! Ha de bäst kommer snart att kika in igen!
Kramen på dig //la petite perle!

Gårdsromantik sa...

Så kloka ord!

Nu skall jag in och rösta på dig!

Hejja!

Jag har en tävling på gång - kika gärna in!

Kram Maud

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Ohhhh alltid vackra bilder och härlig text inne hos dig...
Helt underbart vill jag säga..en speciell känsla..och du behöver inte alls vara orolig för nästa foto grej till tävlingen, du har ju allt klart..eller hur ?
Och du, tack snälla du för de fina orden inne hos mig idag...jag blev sååå glad, lite rörd också..
Nu fikar vi..kaffe o bullar bjuder jag på...
Ha nu en toppendag
Kraam Anette

My Lovely Things sa...

Du är så go..helt riktigt den texten från Mia..

Man måste tala possetivt till sig själv-viktigt!!

du bjuder på underbara bilder med härlig inspiration..

Bara slappan av..låt inspirationen flöda..känn ingen prestation..Du kan, förvandla allt till skönheter..
ha det så gott..
kram
anna

Kallholmen sa...

Vilken underbar bild du visar längst upp.
Älskar brunt och böcker...
Sen skriver du alltid så vackert och mycket...!
Ha en mysig helg nu.
Kram Carolina

gittan sa...

Tack för de fina orden. De lånar jag nu när jag verkligen behöver dem. Känner mig bara arbetslös, ensam och uttråkad hela dagarna även om solen skiner och jag uträttar massor. Hoppas du får en fin hel /kram

MODERN COUNTRY sa...

Takk for dine underbara ord Gúa
!!! De varmet langt langt inn i hjerteroten. Selvsagt tviler man av og til, det har jeg også kjent, men så fort man stopper og sammenligner seg selv og det man skaper med alle andre får man lyst igjen. Vi har alle våre unike evner, stort eller smått, som betyr noe helt spesiellt.

Håper alt er bra med deg, og at du får nyte en herlig helg tilsammens med den deilige solen!!

Varmeste klemmer fra
Aina

Ps: Får jeg flytte inn i ditt greenroom?!!! Snille deg, takk for en eneståendes Inspirasjon til mitt eget lille uterom!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan
Intressant läsning om telefonförsäljare.
Du är inte ensam.
Jag är förskräcklig ibland med dem.
Min familj skrattar åt mig, och jag har sagt att jag inte vill ha telefonen om det är telefonförsäljare, just därför ger de mig telefonen, och jag försöker verkligen behärska mig.
Men när de upprepar mitt namn och inte ens känner mig då blir jag arg.
På sista tiden har jag verkligen försökt att vara snäll med dem.
Jag tror inte att det beror på ålder eller om du bott för länge i Sverige.
Jag är uppvuxen i en familj med 3 syskon, den enda som var rebell var jag.
Jag känner igen mig, och jag har inte bättrat mig.
Jag försöker verkligen att inte bli arg för orättvisor och numer korkade myndighetsbeslut, naturskövlare osv, men det är svårt.
Det är roligt att höra att någon fler är obstinat.
Men jag tror inte att det hör till platsen man kommer ifrån eller var man bor, tyvärr eller ska man gratulera så tror jag en del är född såna.
Jag tror också att det är något bra, några människor måste kunna säga ifrån också.
Och att säga vad man tycker kallas ärlighet.
Kul att du finns, du också Gua hoppas att jag får träffa dig någon gång, du verkar vara en färgstark person. Det är befriande, jag känner också många gånger att det är svårt att passa in genom att många är så försiktiga.
Kanske de inte vågar vara de de verkligen vill vara.
Kram Zara

Anci sa...

Hej !

Orden i ditt inlägg är väl valda även i dag. De känns ofta ända in i hjärtat på mig. Det är lätt att känna tvivel och desto skönare om motsatsen vill komma på besök ibland :)

Ha en skön helg !

Kram

My home is my Castle sa...

Åhh så vakre bilder.....
Nydelig...

Klem,Kari